Dårlige logoer

For noen år siden leste jeg mye jobbannonser. Da oppdaget jeg at mange store aktører hadde dårlige logoer. I senere tid har jeg snublet over elendige logoer andre steder også, her er noen eksempler.

NAV

Logen til NAV er kanskje det beste eksemplet:

Hvem designet denne logoen? Den gir fryktelig dårlige assosiasjoner. Og det rare er at logoen faktisk stemmer veldig bra fordi NAV ikke er kjent for å være hjelpsomme.

Dfind

Et annet eksempel er Dfind, konsulentselskapet:

Hva intensjonen egentlig var her aner jeg ikke. Jeg vet bare at logoen ligner på ei bremseskive med en veldig synlig bremsecaliper/bremsekloss. Ergo, Dfind = en brems.

Faktisk stemmer dette om man er arbeidssøkende, men ikke har toppkarakterer, da dette er viktig for Dfind (etter eget utsagn).

Oslo Børs

Oslo Børs har også en logo jeg syns ligner på noe annet:

Men her trengs det litt mer vilje for å se likheten, så den er vel i grunn grei.

Experis

Enda et godt eksempel er Experis som overhodet ikke har tenkt seg om:

Hvordan er det mulig å ikke se dette i en alder med mye emojis?

TettPå! Bemanning

I disse dager kan logoen til «TettPå! Bemanning» fort gi feil assosiasjoner:

Ja, de heter faktisk «TettPå!», og det der er logoen de bruker.

Norsk Tipping

Og vips så har Norsk Tipping fått ny logo med samme feil som i logoen til Experis. Attpåtil kostet den 100 millioner norske kroner:

Herregud at det går an.

LAPP

Det internasjonale selskapet LAPP, med avdeling i Norge, har også vært uheldige:

Selskapet produserer forskjellige type kabler, så jeg skjønner hvor de vil hen. Men de burde fylt inn flere farger i stedet for bare èn. De kunne også lagd færre "hull".

TBC

2 kommentarer til «Dårlige logoer»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.